Copyright © 2024 LIVSKVALITETSGUIDEN. All Rights Reserved. Snowblind by Themes by bavotasan.com. Powered by WordPress.
2010 vs bästa året någonsin: 2009
Den maniska melodifestivalhypen har lagt sig och då tänkte jag passa på att reflektera och analysera detta svenska musikfenomen. Förra årets upplaga ansåg jag vara det bästa någonsin, årets upplaga når inte riktigt upp till 2009 års nivå. Var för sig var visserligen låtarna starka, och det existerade dessutom inga riktiga kalkoner, men som sagt den enhetliga låtkvaliteten var helt enkelt sämre i år. Festivalens genrehybris dränerar tittaren på möjligheter att kora den bästa låten. Det blir alltför komplicerat att välja mellan pop, ballader eller rocklåtar, vilket är ett dillemma då jag tycker att genrepluralismen egentligen är både befriande och varierande.
Ett annat moment 22 läge är programledarrollen. En ensam programledare kan å ena sidan sätta sin egna personlighet på melodifestivalkartan, å andra sidan kan just en sådan programledarprägling bli överfokuserad . Petra Mede med sin personliga humor och stil satte prägel på 2009 års program, men upptog dessvärre alltför mycket plats i förhållande till låtarna och artisterna, precis som sin företrädare Kristian Luuk. Årets tre programledare blir lagom anonyma vilket indirekt är positivt däremot blir de ibland fragmentariskt olidliga, då de tre ska vara ”varannan mening käckroliga”, något svenskarna ändå är bättre på än sina europeiska kollegor som oftast är omänskligt pinsamma. Petra Mede var i mitt tycke mer underhållande än årets tre värdar, men de gjorde ändå inte bort sig, även om jag hade bra mycket högre underhållsförhoppningar på Christine Meltzer.
2009
- 1. EMD
- 2. Måns Zelmerlöw
- 3. H.E.A.T
- 4. Alcazar
- 5. Sarah Dawn Finer
- 6. Sofia
- 7. Emilia
- 8. Agnes
- 9. Malena Ernman
- 10. Carolina Af Ugglas
- 11. Molly Sandén
2010
- Salem Al Fakir
- Erik Saade
- Ola
- Darin
- Timoteij
- Anna Bergendahl
- Andreas Johnson
- Jessica Andersson
- Pernilla Wahlgren
- Peter Jöback
Personliga låtar som inte nådde finalen 2009 var bland annat Maria Serenholt – Dissconnect me, Nina Söderqvist – Tick tock, The Queen – Velvet, Lilli & Sussi – Show me heaven och Lasse Lindh och bandet – Jag ska slåss i dina kvarter. Personliga låtar som borde ha varit med i finalen 2010: Elin Lanto – Doctor doctor, Sibel – Stop, Pauline – Sucker for love, Neo – Human frontier, Crucified Barbera – Heaven or hell. Tyvärr är andra chansens upplägg med duellmatcher något som reducerar chansen för de låtar som jag haft som personliga favoriter. Ur ett spännings- och variationsperspektiv är det utmärkt, men ur perspektivet att skrapa ihop den optimala finalen, är andra chansen idiotisk och dessutom groteskt lottobetonat orättvist.
Dolph Lundgrens uppdrag kunde ha blivit roligt, men blev mera krystat till skillnad från förra årets höjdare med Tingeling. Mellanakten Blue man groups supershow var en av de mellanakterna som jag tyckte var både udda och bra. Cassablancas version av La voix var faktiskt bättre än originalet; väldigt mycket bättre, och borde bli en kommande hit.
2009 års vinnare borde ha varit EMD – Baby goodbay, och 2010 Salem Al Fakirs – Keep on walking skulle ha vunnit årets melodifestival. Maria Bergendahls låt är bra, men lite intetsägande precis som hennes sköra framträdande. Det känns som att såväl låten, artisten och framträdandet ska vara mer i symbios med varandra, i syfte att kunna vinna eller komma upp på en tio-i-topp lista. Både EMD och Salem Al Fakir uppfyllde i mitt tycke alla kriterier på vilka låtar som borde ha skickats istället för Malena och Maria.
EMD!!! Du måste skoja, det vore som att hålla på Wolverhamton i fotboll:-)
Skön hårdrockhybrid. Lite annorlunda men ändå ärligt och inte sådär patetiskt som många hårdrockakter ibland kan vara.
Du har glömt att nämna denna eminenta hårdrocksakt:
http://www.youtube.com/watch?v=v9olqAr-TUg
http://www.youtube.com/watch?v=nxanYu-0bXw&feature=related
undantag, skall det vara
Är inte så insatt i Melodifestivalen, men jag tycker att många bra låtar försvinner på vägen pga Andra chansen, men däremot så känns det dock som att Topp-3 i finalen ändå är de bästa låtarna…
Och då menat musikaliskt. Med bäst chans att vinna, det är något helt annat och där har vi legat en bit ifrån några år. Men å andra sidan, så har Eurovisionsschlagern varit ett förbannad horaktigt lotteri som mer känns baserat på östeuropeisk grannlandsavrunkning än på musiktävlande.
Med undan för i fjol kan man ju tycka, men visst ja, bögen var ju vitryss….
Du har helt rätt hela melodifestivalen har blivit helt konstigt. Scenerna är inte lika maxade längre! och det är inte lika bra koll på det hela så till och med ljudet blev ju jätte dåligt i år så i år har det känt som att ingen av dem har haft koll alls på ljud och vad allt dem nu gör! :/